Perkataan kasyaf adalah daripada bahasa Arab (كشف). Di dalam kitab Mu’jam al-Mustalahat al-Sufiyah menyebut makna kasyaf dengan beberapa definisi:
1) Kasyaf dengan maksud penjelasan apa yang tertutup dari kefahaman sehingga terdedah seperti melihat pada zahir.
2) Kasyaf mata dengan penglihatan sedangkan kasyaf hati dengan hubungan.
3) Kasyaf ialah terangkatnya hijab antara roh jasmani dengan yang tidak mungkin mendapatinya berdasarkan pancaindera zahir.
sumber: https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/1954-irsyad-fatwa-ke-52-kasyaf
Kasyaf tidak diperolehi melalui jalan biasa tetapi perlu melalui jalan takwa dan mujahadah kepada Allah S.W.T namun kata Imam Al-Ghazali tidak semua orang berjaya mendapatkannya. Namun ada sesetengah manusia Allah telah berikan kelebihan sejak dari kecil dalam keupayaan untuk melihat alam ghaib atau makhluk halus sehingga dewasa.
Terdapat 3 kategori Khasyaf:
A) Kasyaf Kecil.
Kasyaf ini kebiasaannya diperolehi semasa kecil yang disebabkan oleh masih bersihnya hati, jiwa dan roh setiap kanak-kanak tersebut kerana mereka masih jauh dari perkara-perkara dosa. Namun bila kanak-kanak ini mula meningkat dewasa, ada yang kasyaf masih terbuka hingga dewasa dan ada yang sudah tertutup. Bergantung kepada rezeki masing-masing.
B) Kasyaf Remaja dan Dewasa
Sekiranya seseorang tiba-tiba ada keupayaan kasyaf pada peringkat ini, kebiasaannya itu adalah tanda-tanda mereka alami gangguan makhluk halus dalam diri mereka. Keupayaan itu datang dari pinjaman melalui mata makhluk halus tersebut supaya kehadiran makhluk halus tersebut dalam diri atau keluarga dapat diterima atau itu sebagai tipu daya kepada manusia bahawa miliki makhluk halus dalam diri memberikan faedah dan manfaat dalam kehidupan manusia.
C) Kasyaf Takwa
Kasyaf pada peringkat ini adalah dari golongan dewasa yang telah Allah berikan jalan dalam kehidupannya dan dipertemukan kepada ilmu mengenal diri. Kebiasaannya ilmu ini untuk membenteng diri dan sangat berkait rapat dengan perubatan Islam. Peringkat ini mereka belajar melalui guru dan mengamalkan bagi membersihkan hati, jiwa dan roh. Proses pembersihan ini sangat penting sebagai pendinding diri dan bagi mengelakkan dari dorongan tipu daya jin, syaitan dan iblis.
Kasyaf terbahagi kepada 7 iaitu:
1) Kasyaf Mata
Kasyaf ini terbahagi 2 iaitu Mata Zahir dan Mata Hati.
2) Kasyaf Telinga
Kasyaf ini mampu mendengar bunyi, suara atau bisikan halus dari sesuatu yang ghaib walau dengan kadar bunyi yang paling halus. Yang mendengar adakala hanya yang miliki kasyaf ini sahaja yang dapat mendengar.
3) Kasyaf Hidung
Kasyaf ini mampu menghidu sesuatu yang tidak mampu dihidu oleh orang biasa. Adakala berbau busuk, hanyir, wangi dan pelbagai lagi.
4) Kasyaf Mulut
Kasyaf ini adalah keupayaan berkata-kata sehingga mampu membuat orang disekeliling terpesona dengan kata-katanya. Setiap patah katanya menjadi doa dan dengan kata lain 'mulut masin'. Apa yang dikatanya pasti jadi.
5) Kasyaf Kulit
Kasyaf ini dapat merasakan aura sesuatu kehadiran makhluk halus dipersekitarannya. Dia juga mudah rasa meremang dan dapat merasakan sesuatu bentuk yang ghaib seperti rambut, pendek, tinggi dan pelbagai lagi.
6) Kasyaf Hati
Kasyaf ini mampu menilai atau membuat kesimpulan kepada sesuatu yang ghaib. Kasyaf ini juga mampu menilik kejujuran seseorang samada ia menipu atau tidak.
7) Kasyaf Rohani
Kasyaf ini adalah suluhan bagi semua kasyaf diatas kerana hanya rohani mengenal yang ghaib. Itu sebab ilmu mengenal diri sangat penting pada tahap ini.
Kenapa tiada Kasyaf Akal?
Akal tidak mampu mentafsir sesuatu yang ghaib dan pada yang tidak mampu dilihat. Akal hanya mahukan fakta dan pembuktian secara fizikal sahaja malah mudah di tipu. Akal hanya mencerap apa yang di baca, di fahami, di hafal dan di lihat apa yang terzahir sahaja. Akal sentiasa menolak apa yang dirasakan oleh hati dan rohani. Sebab itu sentiasa ada konflik antara akal kepada hati dan rohani sehingga manusia menjadi keliru dan berprasangka.
Oleh itu menilai kasyaf ini sangat luas skop perbicaraannya kerana tidak semua perkara mampu diterjemahkan melalui tulisan atau kitab-kitab. Syarat untuk mendapatkan atau fahami kasyaf perlu kuatkan asas pegangan agama dan baru kita boleh selami ilmu teras yang selanjutnya kerana ilmu ini adalah ilmu hidayah dari Allah semata-mata.
Wallahu'alam
Ikhlas,
Ustaz Nas.
1) Kasyaf dengan maksud penjelasan apa yang tertutup dari kefahaman sehingga terdedah seperti melihat pada zahir.
2) Kasyaf mata dengan penglihatan sedangkan kasyaf hati dengan hubungan.
3) Kasyaf ialah terangkatnya hijab antara roh jasmani dengan yang tidak mungkin mendapatinya berdasarkan pancaindera zahir.
sumber: https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/1954-irsyad-fatwa-ke-52-kasyaf
Kasyaf tidak diperolehi melalui jalan biasa tetapi perlu melalui jalan takwa dan mujahadah kepada Allah S.W.T namun kata Imam Al-Ghazali tidak semua orang berjaya mendapatkannya. Namun ada sesetengah manusia Allah telah berikan kelebihan sejak dari kecil dalam keupayaan untuk melihat alam ghaib atau makhluk halus sehingga dewasa.
Terdapat 3 kategori Khasyaf:
A) Kasyaf Kecil.
Kasyaf ini kebiasaannya diperolehi semasa kecil yang disebabkan oleh masih bersihnya hati, jiwa dan roh setiap kanak-kanak tersebut kerana mereka masih jauh dari perkara-perkara dosa. Namun bila kanak-kanak ini mula meningkat dewasa, ada yang kasyaf masih terbuka hingga dewasa dan ada yang sudah tertutup. Bergantung kepada rezeki masing-masing.
B) Kasyaf Remaja dan Dewasa
Sekiranya seseorang tiba-tiba ada keupayaan kasyaf pada peringkat ini, kebiasaannya itu adalah tanda-tanda mereka alami gangguan makhluk halus dalam diri mereka. Keupayaan itu datang dari pinjaman melalui mata makhluk halus tersebut supaya kehadiran makhluk halus tersebut dalam diri atau keluarga dapat diterima atau itu sebagai tipu daya kepada manusia bahawa miliki makhluk halus dalam diri memberikan faedah dan manfaat dalam kehidupan manusia.
C) Kasyaf Takwa
Kasyaf pada peringkat ini adalah dari golongan dewasa yang telah Allah berikan jalan dalam kehidupannya dan dipertemukan kepada ilmu mengenal diri. Kebiasaannya ilmu ini untuk membenteng diri dan sangat berkait rapat dengan perubatan Islam. Peringkat ini mereka belajar melalui guru dan mengamalkan bagi membersihkan hati, jiwa dan roh. Proses pembersihan ini sangat penting sebagai pendinding diri dan bagi mengelakkan dari dorongan tipu daya jin, syaitan dan iblis.
Kasyaf terbahagi kepada 7 iaitu:
1) Kasyaf Mata
Kasyaf ini terbahagi 2 iaitu Mata Zahir dan Mata Hati.
- Mata Zahir
- Mata Batin
2) Kasyaf Telinga
Kasyaf ini mampu mendengar bunyi, suara atau bisikan halus dari sesuatu yang ghaib walau dengan kadar bunyi yang paling halus. Yang mendengar adakala hanya yang miliki kasyaf ini sahaja yang dapat mendengar.
3) Kasyaf Hidung
Kasyaf ini mampu menghidu sesuatu yang tidak mampu dihidu oleh orang biasa. Adakala berbau busuk, hanyir, wangi dan pelbagai lagi.
4) Kasyaf Mulut
Kasyaf ini adalah keupayaan berkata-kata sehingga mampu membuat orang disekeliling terpesona dengan kata-katanya. Setiap patah katanya menjadi doa dan dengan kata lain 'mulut masin'. Apa yang dikatanya pasti jadi.
5) Kasyaf Kulit
Kasyaf ini dapat merasakan aura sesuatu kehadiran makhluk halus dipersekitarannya. Dia juga mudah rasa meremang dan dapat merasakan sesuatu bentuk yang ghaib seperti rambut, pendek, tinggi dan pelbagai lagi.
6) Kasyaf Hati
Kasyaf ini mampu menilai atau membuat kesimpulan kepada sesuatu yang ghaib. Kasyaf ini juga mampu menilik kejujuran seseorang samada ia menipu atau tidak.
7) Kasyaf Rohani
Kasyaf ini adalah suluhan bagi semua kasyaf diatas kerana hanya rohani mengenal yang ghaib. Itu sebab ilmu mengenal diri sangat penting pada tahap ini.
Kenapa tiada Kasyaf Akal?
Akal tidak mampu mentafsir sesuatu yang ghaib dan pada yang tidak mampu dilihat. Akal hanya mahukan fakta dan pembuktian secara fizikal sahaja malah mudah di tipu. Akal hanya mencerap apa yang di baca, di fahami, di hafal dan di lihat apa yang terzahir sahaja. Akal sentiasa menolak apa yang dirasakan oleh hati dan rohani. Sebab itu sentiasa ada konflik antara akal kepada hati dan rohani sehingga manusia menjadi keliru dan berprasangka.
Oleh itu menilai kasyaf ini sangat luas skop perbicaraannya kerana tidak semua perkara mampu diterjemahkan melalui tulisan atau kitab-kitab. Syarat untuk mendapatkan atau fahami kasyaf perlu kuatkan asas pegangan agama dan baru kita boleh selami ilmu teras yang selanjutnya kerana ilmu ini adalah ilmu hidayah dari Allah semata-mata.
Wallahu'alam
Ikhlas,
Ustaz Nas.
Ulasan
Catat Ulasan